MENY
MammaBebis – MAMMA

Individuell bedömning och rådgivning

Som nybliven mamma kan det vara svårt och kännas överväldigande att börja tänka på träning och aktivitet när man precis fått sitt barn som tar upp största delen av ens tid och tankeverksamhet.  Kroppen har dessutom genomgått en enorm förändring – både fysisk och psykiskt.  Det finns mängder av faktorer att ta hänsyn till när det gäller uppstart av aktivitet och träning för en nybliven mamma – till exempel hur gravidteten fortlöpt, hur aktiv man kunnat vara under graviditeten, hur förlossning gått, eventuellt kejsarsnitt, amning, sömn mm. Vi bedömer även förekomsten av magmuskeldelning (rectus diastas) efter graviditet, och följer den över tid.

För att kunna hjälpa varje mamma på bästa sätt börjar vi alltid med ett individuellt besök och pratar igenom alla dessa faktorer och gör en undersökning av rygg/bäckenleder/mage. Efter detta kan vi ge individuella råd och träningsupplägg anpassat efter varje mammas förutsättningar.

Vi gör även en undersökning och bedömning av eventuell diastas. Vid behov görs även undersökning av diastas med ultraljud.

“Kom-igång” hjälp

Det är viktigt att så tidigt som möjligt komma igång med aktiveringsövningar för bäckenbotten och den djupa magmuskulaturen. Detta är en grund för att motverka både ryggsmärta och urinläckage. Men det är inte alltid helt lätt att veta hur – eller på vilket sätt man ska träna. Hos oss går vi tillsammans igenom ett program för att komma igång med aktiveringen. Programmet går enkelt att träna hemma, kräver inga redskap och tar bara ett par minuter att göra. Att vara igång med detta och träna upp en bra kontroll av magmuskler och bäckenbotten är en förutsättning för att kunna stegra och gå vidare med mer belastande träning och aktiviteter.

Gruppträning

Kom och träna med andra nyblivna mammor. Detta är till för dig som varit hos oss på ett individuellt och kommit igång med lätta aktiveringsövningar för mage och bäckenbotten. Det är bra om du varit på din efterkontroll men inget krav om din graviditet och förlossning varit utan komplikationer. Vi tränar dagtid 2 ggr/veckan under 6 veckor där vi under perioden bygger upp en grundstyrka för att orka med vardagen som nybliven mamma. Fokus ligger på styrka och kondition men med bibehållen kontroll och aktivering av både magmuskler och bäckenbotten. Träningen leds av en MammaMage certifierad fysioterapeut. Självklart är även din bebis välkommen – så länge hen inte kryper.

Efter genomgången gruppträningsperiod har vi ett individuellt besök där vi lägger upp en gemensam plan för fortsatt stegrad träning mot just dina mål.

Återgång till löpning

För dig som vill komma igång med löpning igen hjälper vi gärna till.  Ta hjälp av vårt 10-veckors program där man tränar på egenhand 3 ggr/veckan och varierar raska promenader, jogging, intervaller och styrketräning. Målet är att efter 10 veckor klara att springa 30- eller 60 minuter (beroende på tidigare löparvana) smärtfritt och utan läckage.  Självklart hjälper vi dig att individanpassa programmet så att det funkar för just dig och dina förutsättningar.